Урок-присвята з української мови до дня народження Лесі Українки
Тема. Розряди прислівників за значенням
Проведений у 7 класі учителем української мови,спеціалістом вищої кваліфікаційної категорії,старшим учителемПавленко Раїсою Сергіївною
формувати
загально пізнавальні вміння
знаходити прислівники втексті, визначати їхній розряд за значенням та
синтаксичну роль,доречно вживати їх у власному мовленні; виховувати любов допоетичного слова та повагу до великих українців,
що прославилинацію.
Соціокультурна лінія. Леся Українка. Чарівно, чудово
дзвенить це ім"явсюди ...(до дня народження Лесі Українки).
Тип урок: інтегрований.
Форма уроку:урок- присвята
Обладнання: підручник, твори, портрети Лесі Українки, плакати
з уривкамиїї творів, піаніно, сопілка.
Міжпредметні
зв"язки: українська література, музика.
Внутрішньопредметнізв"язки:
лексикологія, культура мовлення.
Епіграф уроку : Я
жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не
вмирає.
Леся Українка
Хід уроку
І.Організація класу.
І.Організація класу.
Слово
вчителя. Почнемо казкою „ Ходить гарбуз по городу, питається свого роду."
То я й вас питаю: „Ой чи живі, чи здорові? „ Учні мають відповісти : „Усі живі, всі
здорові..."
П.
Повідомлення теми уроку.
Разом з учнями формуємо мету
уроку.
Прогнозування:
чого чекаємо від уроку (мотивуємо, використовуючиприслівники).
ПІ.
Актуалізація опорних знань :
Бліц - опитування
1. Який
розділ мовознавства вивчаємо?
2.
Як поділяються частини мови ?
3.
До якої частини мови належать слова
високо, а високий;
4. сумно, сумний, сумувати;
влітку, а літо; восени, назустріч?
5.Чим буває
прислівник у реченні?(обставиною, означенням, присудком, анайчастіше?)
6. Якої
значущої частини в прислівника не буває ?(закінченням)
Запишіть дату до зошитів.
Слово вчителя. Як бачимо, наш урок не
зовсім звичайний. Це урок-
присвята. Ви записали дату
25.02. і можете повідомити про що вона
свідчить
(відповіді учнів).
Це наша соціокультурна
лінія на уроці (учень зачитує
соціокультурнулінію)
Чи є тут прислівники ?
(звертаємося до портрета Лесі Українки. Опишіть усно
людину, використовуючи
прислівники .
Відповіді учнів.
Слово учителя. Це фото
було зроблене 1884 року, тобто Лесі на ньому 13 років, вона ваша ровесниця !
Це дівчинка - підліток, але виглядає серйозно!
Цілеспрямований погляд, високе чоло. Якби не знали, хто вона, чи могли б
здогадатися, хто вона за національністю ?
За чим? За одягом: вишиванка з мережкою; за зачіскою : русяве волосся охайно і
туго заплетене в довгу косу; по-українськи голова прикрашена віночком,
обов'язково на шиї намисто.
За
спогадами сучасників, Леся була середнього зросту, тендітною, ходила з паличкою, рівно, але
кульгала. На лівій руці носила чорну рукавичку. Говорила: „ Гріх бути
інвалідом, коли так багато роботи і так мало людей")
Вірш М.Рильського„ Леся Українка"
Ти себе
Українкою звала,
І чи краще знайти ім'я.
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як вітчизна велика твоя!"
ІV. Перевірка домашнього завдання.
(Повідомити про цікаві
сторінки життя ювілярки, використовуючи
прислівники ).
Учні
слухають і виписують до зошитів
прислівники.
1 літературознавець.
Лесю Українку ми чудово знаємо як поетесу. Алевона
написала багато й драматичних творів, статей, поем, сюжетиякихчасто
приходили їй із фольклору, історичного
минулого різних народів,біблійних легенд.
Вона писала мовою, яка була
заборонена ще до її народження.
2 літературознавець. Леся
духовно зростала серед відомих людей тогочасу. Насамперед, це родина.
Мати, відома письменниця Олена Пчілка,патріотично налаштована, в цьому ж дусі виховувала і дітей. Саме вонаприщепила любов до рідної мови, культури. Вибрала
обдарованій доньцівельми красномовний псевдонім
(Лексична
робота зі словом вельми (застаріла лексика)
3 літературознавець. Леся
вимушено багато подорожувала, бо була здитинства невиліковно хворою.
Лікувалася
в Німеччині, Італії, Польщі, Австрії, Швейцарії, Єгипті, Грузії. Мужньо
переносила операції. Своє життя називала тридцятилітньою війною з хворобою.
Говорила: „ Щоб не плакать, я сміялась„. Але завжди і всюди, де
бувала, відвідувала визначні місця, музеї, вивчала культуру.
4 літературознавець.
Леся була
надзвичайно обдарованою дитиною. У 4 роки навчилась читати, а в 6 уже написала свій
перший вірш. Знала всі європейські мови. Її
вчителі захоплювались нею. Але систематично Лесявчилась тільки до 14
років. А потім- самотужки.У 13 років стала читачем університетської бібліотеки, а в 19
написала підручник з історії.
5 літературознавець. Леся мала
багато захоплень: любила вишивати, садити і доглядати
квіти, яких було предостатньоу садибі Косачів. Доволі гарномалювала
і прекрасно грала на фортепіано.
Після
кожного виступу діти читають виписані прислівники.
Монолог
від імені літературного героя (Дівчинка в ролі Лесі Українки)
„ Мені здається , що з мене
вийшов би далекокращий музика, ніж поет, якби доля не втнула зі
мною кепський жарт.
Моїми
вчителями музики були тітка Олена, батькова сестра, потім дружина
М.Лисенка Ольга О" Коннор, яка мала бездоганний смак і була справжнім професіоналом.
Я
так зраділа, коли батьки подарували мені фортепіано. Скількинасолоди дала мені музика! Я
любила твори Шопена, Гріга, Шумана, а особливо Бетховена „.Місячну сонату" .(Грає на піаніно. Закінчивши, читає
уривок з вірша „До мого фортепіано")
Мій давній друже, мушу я з тобою
Розстатися надовго...Жаль
мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувати думки
веселі і сумні.
Учитель
пропонує висловити комплімент учениці, використовуючи прислівники
(чудесно, чудово, прекрасно, професійно, натхненно, красиво... Класно, кльово,
прикольно, суперово...)
Лексична робота над словами
(молодіжний
сленг), а також над словами комплімент і сленг (запозичена лексика)
Звертаємось до епіграфа(діти
зачитують)
Я жива!
Я вічно буду
жити!
Бо в серці маю те,
Що не вмирає!
Чи є
прислівники ?
Вирішуємо,
у чому безсмертя поетеси. (Відповіді учнів).
Слово
учителя. Своє поетичне слово Леся Українка вважала зброєю, яку мужньотримала в боротьбі за
кращу долю свого краю і свого народу.
Робота з
підручником. Стор. 190 -191 Завд. Прочитати теоретичний
матеріал і поставити запитання до прочитаного товаришеві (робота в
парах або діалог
учень- учень „я- тобі, ти- мені")
1.Що
виражають прислівники?
2. На які
розряди поділяються ?
З.Які
належать до якісно- означальних?
4. Які до обставинних?
Гра „
Позмагаємось з поетом"
Складання
пазлів. Лексична робота зі словом пазли(запозичена лексика) В якому словнику слід
шукати ?
З розрізаних рядків слід
скласти строфи із віршів Лесі Українки і,
знайшовши
прислівники, визначити їх розряд та синтаксичну роль (робота в парах) „Стояла я і
слухала весну"
Стояла я і слухала весну,
Вона мені
багато говорила,
Співала
пісню дзвінку, голосну
То знов таємно
- тихошепотіла.
„Сім
струн"
До тебе,
Україно, наша бездольная мати
Струна моя перша озветься.
І буде струна урочисто і тихолунати,
І пісня від серця поллється.
„Сльози -
перли"
Сторононько рідна, коханий
мій краю!
Чого все замовкло в тобі,
заніміло?
Немов перед бурею в темному гаю,
Де-не-деозветься
пташина несміло,
І знову замовкне..як глухо, як тихо...
Ой лихо!
,Казка про Оха- чародія"
В
тридев"ятім славнім царстві,
Де колисьбув
Цар- Горох,
Є теперна
господарстві
Мудрий пан,
вельможний О х.
„Красо
України, Подолля!"
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило,
недбало!
Здається, що зродунедоля,
Що горе тебе не знавало !
Робимо висновок.До якої думки дійшли,
яких прислівників більше ?
Гра з учителем
„ Так "- „ ні"
(діалог учитель - учень)
1. Прислівник-службова частина
мови
2.Прислівник - самостійна
частина мови.
З. Добро-це прислівник.
4.У прислівнику добре -
закінчення е.
5.У нього
добре серце. Добре - прислівник.
6.Йому
жилось добре. Добре - прислівник.
7.Прислівник
змінюється за родами, числами, відмінками.
Замініть
прислівниками словосполучення
Кожного
дня - щодня, щоденно
У три рази - утроє
По праву
руку - праворуч
У
призначену годину – вчасно
Босими
ногами - босоніж
При всіх
людях - привселюдно
Своїми
руками - власноруч.
Гра зучителем „ Підлі питання"
1.
Чому прислівник належить до
самостійних частин мови, хоча й не змінюється?
2.
У чому подібність прислівника до
дієприслівника? (незмінність, синтаксична роль)
3. А відмінність?
(1.дієприслівник-особлива частина дієслова,
2- прислівник не виділяється на письмі комами)
2- прислівник не виділяється на письмі комами)
4. Для чого
використовується прислівник? (для образного вираженнядумки.)
Фізкудьтхвнлинка.(використовуючи
вправи, діти повторюють визначення прислівника)
7-
Дубль -диктант :
згарячу - зопалу
наперекір - зумисне
жваво - прудко
дуже -надзвичайно.
Виписати прислівники і
підібрати антоніми.
1. Умілосказане
слово біль тамує.
2.1 від солодких слів буває гірко.
3.Інодімовчати важче, ніж
говорити.
4.Коли сам добрене
знаєш, то не говори.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Відповідаємо, використовуючи
прислівники.
І.Чого навчились?
2.Чи справдились прогнози?
З.Над чим треба попрацювати?(над використанням
прислівників у
власному мовленні)
4. Оцінюємо роботу на уроці
VІ. Тому д/з для різних рівнів (вибираємо на смак)
1,Обов"язкове. Вивчити параграф 30, зробити усне повідомлення про
прислівник.
2.Записати 5-6 прислів'їв з прислівниками.
3.Написати твір - мініатюру „Стояла я і слухала
весну" або „Чому
синичі весело навесні"
А тепер сюрприз (лексична робота зі словом сюрприз)
Учениця, одягнена Мавкою,
читає уривок з „Лісової пісні" на фоні мелодії сопілки, що їх Леся Українка
вибрала для цього твору.
Ох, як я довгоспала!
А хто мене збудив?
Либонь, весна.
Вона ще так ніколи не
співала, як отепер. Чи то мені так снилось? - Спить озеро, спить ліс і очерет,
Верба рипіла все : „Засни,
засни..."
І снилися мені все білі сни:
на сріблі сяли ясні самоцвіти,
стелилися незнані трави, квіти.
блискучі, білі... Тихні, ніжні
зорі
спадали з неба-білі, непрозорі-
і клалися в намети... Біло,
чисто
попід наметами. Ясне намисто
з кришталю грає і ряхтить усюди...
Я спала. Дихали так вільногруди.
По білих снах рожевії гадки
Легенькі гаптували мережки,
І мрії ткались золото- блакитні,
спокійні, тихі, не такі, як
літні...
Слово
учителя. Вважаю, що виконання заслуговує на
аплодисменти.(Лексична робота
зі словом аплодисменти, (від латинського плескаю руками)
Коли люди
плещуть ? Так, на знак вітання.
Учені
помітили, коли люди плещуть у долоні, до них приходить успіх, їм щастить у житті, в усіх
справах, а гроші самі летять до кишень. Тож давайте перевіримо це припущення.
Лунають оплески.
Слово вчителя. А тепер перевіримо кишені !(Учитель виймає з
кишені купюру
номіналом у 200 гривень, на якій зображена Леся Українка)
Тож дайте відповідь на
запитання, як вшановують українці гордість нації Лесю
Українку, використовуючи прислівники.
Відповіді
учнів.
1.Звертаємось
до виставки творів (видають і вивчають твори Лесі
Українки)
2.ЇЇ твори ставлять на сцені
3.Існують музеї Лесі
Українки
4.
Є літературна премія ім.Лесі
Українки
5.
Встановлені пам'ятники
6.
. Названі ..вулиці її ім"ям ,
театри.
Слово вчителя. От говоримо«об"їхала півсвіту».
Але Леся бувала і в наших краях. Часто гостювала в м.Гадячі на Полтавщині,
звідки родом її мати. У 1903 році разом з матір"ю приїздила до Полтави на відкриття
пам'ятника І.Котляревському, автору „ Наталки Полтавки".
ЇЇ
творчість надихала велику когорту майбутніх українських письменників,
художників, скульпторів, кінематографістів.
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть
лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні та горді
Поєднаються
в яснім акорді
І полинуть у ті небеса.
Де сіяє одвічна краса;
Там на їх
обізветься луною
Пісня та, що не згине зо мною.
А
також звичайних людей. Діти роздивляються виставку художніх робіт
О.М.Сироти, виготовлених із риб"ячих кісток, і витинанок, присвячених творчості
Лесі Українки.
Немає коментарів:
Дописати коментар